In de praktijk van Rishmind werken zelfstandig gevestigde psychiaters. Een vrijgevestigde praktijk biedt als voordeel dat zij niet gebonden is aan een GGZ-instelling zodat de behandeling sneller gestart kan worden daar men geen lange wachttijden kent. Er kan sneller en efficiënter gewerkt worden omdat het team een nauwe onderlinge samenwerking kent. De vrijgevestigde psychiater kan naast verschillende vormen van psychotherapie/gesprekstherapie ook medicamenteuze behandeling bieden zodat u over het algemeen met  één en dezelfde behandelaar te maken hebt. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om therapie en begeleiding te krijgen van één van onze gespecialiseerde medewerkers, waarbij de psychiater betrokken blijft bij de behandeling. Soms kan het voorkomen dat er wordt samengewerkt met een externe praktijk/instelling waarbij een combinatie van behandelingen kan worden geboden.

 

Wachttijd

Er bestaat voor Rishmind geen formele wachtlijst. Wij streven ernaar dat u binnen 4 weken terecht kunt voor een intakegesprek. De wachttijd is mede afhankelijk van uw zorgverzekering. De genoemde wachttijden zijn slechts indicaties en kunnen fluctueren afhankelijk van het aantal binnenkomende aanmeldingen. Voor de actuele wachttijd kunt u informeren bij ons secretariaat. Indien na het intakegesprek overeengekomen wordt om behandeling te starten wordt meestal meteen aangevangen met de behandeling (bijvoorbeeld gesprekstherapie) en hoeft u niet opnieuw te wachten om een volgende afspraak te kunnen inplannen. Indien u de wachttijd te lang vindt dan kunt u altijd contact opnemen met uw zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u dan ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt. Dit is de maximaal aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treenormen).

 

Kwaliteit

De praktijk streeft naar hoge kwaliteit van zorg. Om de kwaliteit van onze behandelingen optimaal te houden en om deze steeds meer te verbeteren wordt door de praktijk onder andere de ROM (routine outcome measurement) afgenomen. Deze ROM-meting geeft een indicatie van de voortgang en kwaliteit van de behandelingen. Dit doen we door middel van het afnemen van een vragenlijst (via Telepsy) bij begin en einde van de behandeling. Daarnaast wordt er een klanttevredenheidsonderzoek afgenomen door middel van onze klanttevredenheidsvragenlijst. Deelname aan het klanttevredenheidsonderzoek is vrijwillig en gebeurt volledig anoniem. Hiermee willen we bereiken dat de vragen zo eerlijk en volledig mogelijk worden beantwoord. Door middel van een dergelijk onderzoek kunnen wij onze behandelingen en de tevredenheid  van u als klant steeds verder verbeteren. Ook wordt er in de praktijk geïnvesteerd in supervisie en intervisie en vindt er wekelijks multidisciplinair overleg plaats.

 

Kwaliteitsstatuut

Psychiatriepraktijk Rishmind voldoet aan het kwaliteitsstatuut binnen de zorgverzekeringswet voor GGZ vrijgevestigden. Het kwalititeitsstatuut GGZ vindt u hier: https://www.zorgverzekeringwijzer.nl/zorgvergoedingen/psychiater. In dit model staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen. Het door ons ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat wij bewerkstelligen dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. Hiermee bevorderen wij gepaste zorg.

 

Privacy

Psychiatriepraktijk Rishmind hecht veel waarde aan een zorgvuldige omgang met uw gegevens. Daarom deze privacyverklaring.

 

Uw dossier

De wet verplicht psychiaters/psychologen om een dossier aan te leggen, hetgeen 15 jaar bewaard dient te blijven. In dit dossier worden de gegevens vastgelegd die nodig zijn om goede zorg te bieden en/of zorgvuldige onderzoek te doen. Uw huisarts ontvangt bericht over de gestelde diagnose en het afgesproken behandelplan, tenzij u daar nadrukkelijk op tegen bent.
Uw ziektekostenverzekering krijgt administratieve gegevens en soms een diagnose (wettelijk verplicht), andere behandelingsgegevens worden niet doorgegeven.

 

Uw rechten

U hebt als cliënt recht op inzage in of een afschrift van de informatie die in uw dossier is opgenomen en mocht u hierin feitelijke onjuistheden aantreffen, dan kunt u ons vragen om deze informatie te verbeteren of aan te vullen. Bent u het niet eens met informatie die in het dossier is opgenomen, dan kunt u ons verzoeken een eigen verklaring (uw mening) aan het dossier toe te voegen. Ook hebt u het recht ons te verzoeken om vernietiging van (delen uit) uw dossier. Voor alle rechten geldt dat wij in principe in gaan op uw verzoek. Alleen als wij menen dat belangen van anderen ernstig worden geschaad, kunnen wij uw verzoek (gedeeltelijk) afwijzen.

 

Geheimhouding

Wij hebben als psychiaters/psychologen een geheimhoudingsplicht. Dit betekent dat wij alleen met uw uitdrukkelijke toestemming (door middel van een ondertekend toestemmingsformulier) met anderen over u spreken/informatie delen. Alleen in bijzondere gevallen geeft de wet ons het recht om ook zonder uw toestemming informatie te verstrekken. In dergelijke gevallen zoeken wij als regel eerst contact met u om deze informatieverstrekking met u te bespreken.

 

Legitimeren

Wij zijn verplicht om uw identiteitsbewijs te verifiëren. Als u zich aanmeldt bij onze praktijk kan dan ook om uw legitimatie gevraagd worden.

 

Klachten

Mocht u een klacht hebben over uw behandeling of ontevreden zijn over de bejegening door uw behandelaar, dan adviseren wij u om dit met hem of haar  te bespreken. Samen met u hopen we tot een goede oplossing te kunnen komen.
Mocht u ondanks het gesprek met uw behandelaar nog steeds een klacht hebben, dan kunt u indien nodig, gebruik maken van de klachtenregeling via klachten formulier hetgeen is geregeld via de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVP) of eventueel het Medisch Tuchtcollege. Informatie hierover kunt u opvragen bij het secretariaat, uw behandelaar of teruglezen in het kwaliteitsstatuut; https://www.pac-praktijk.com/assets/pdf/2017-Klachtenreglement-NVvP-zelfstandig-gevestigden.pdf